Alte numerico-hardisme la capăt de vară

31 august 2019 - Sunt 29661 de numere prețioase. Cu anumite peripeții, am reușit în ultimele zile, până ieri seară, să scurtez circuitele EKWB la toate cele patru calculatoare din casă care sunt pe EKWB - AORUS, XPOWER, ASUSPRIME și THREADRIPPER.

La XPOWER temperaturile de Idle sunt acum de la 31 la 35 de grade sau chiar 30-34, cu 1048 mV VCore și LLC=1 (maxim) din BIOS, la 4100 MHz.
La AORUS sunt de la 28 la 32 de grade, cu VCore 1064 mV și LLC Turbo din BIOS. Am pus 95 de grade să fie frontiera de sus pentru VRM și CPU la XPOWER, și TjMax 95 de grade la AORUS (neavând setări separate și cristalizate de CPU și VRM în BIOS-ul Aorusului, ca la XPOWER). Temperatura ambientală a camerei lor este de 28-29 de grade, cel puțin așa am măsurat-o un timp cu termostatul.
La ASUSPRIME temperaturile de Idle sunt pe la 33-35 de grade, cu 1.15 V VCore și LLC = 8 (maximul la el) din BIOS. Nu am putut seta pragul de VRM mai jos de 125 (Invalid input range), deși în descrierea setării spune că 120 este normalul - un normal interzis, așadar. Se pot da în schimb valori mai mari, ca 126 și 140, iar 150 și mai sus sunt iar interzise. Am rămas la 125, cum era. Parcă și aici am dat 95 de grade la procesor.
La THREADRIPPER temperaturile de Idle sunt și ele pe la 35 de grade, și am păstrat VCore-ul la 1.3875 V și LLC-ul la 1, la maxim, că la încărcarea mare se mai bloca, dar am mai făcut schimbări de setări în BIOS și-ar trebui să mă mai uit. Poate mai pot acum să scad voltajul fără să se blocheze sistemul la mari temperaturi, dar trebuie să verific asta cu SysTester, care însă poate folosi maxim 32 de thread-uri, când Threadripperul are 64. Dar dacă în același timp mai sunt și alte programe cu numerele...
La SLI PLUS, care are cooler Arctic AC Liquid Freezer 360, nu EKWB, sunt tot ca la vreo 33-38, 39 de grade pe Idle, cu VCore de 1144 mV și LLC=1 (maxim) prin BIOS, deși, ciudat lucru, cu i7z în sistem arată VCore de vreo 0.78 V în Idle, ca de-ar fi automat, și crește pe la 1.214 și ceva la încărcare, chit că am schimbat în BIOS setarea modului VCore din Auto în Override.
La VERITON, tot 30-32-34 de grade pe Idle în Linux la i7z (la toate, cu excepția Threadripperului unde pot să dau numai sensors, i7z mă ajută să văd gradele). Aici nu pot vedea ori regla manual voltajul și LLC-ul din BIOS, deh.

Ieri am mai schimbat ceva prin ACTUAL3.h și ACTUAL.h, la funcțiile MODUL2 și MODUL4. Anume, dacă pe intervalul de căutare pentru actualizarea numerică (prima cifră a numerelor cu N cifre, sau, mai curând, prima cifră cu a doua cifră a lor) se întâmplă să nu existe numere în GIG, atunci să se sară peste partea cu căutarea pe cifră-subcifră și sortarea crescătoare inițială a numerelor celor inexistente, că rămâne programul „pe loc” la nesfârșit căutându-le prin fișierul GIG, și-atunci să se facă restul pasului (strângerea numerelor din fișierele .NUM cu rezultate, peste cele 0 numere din GIG, se lituanizează și se sortează ele crescător așa, fără numere de GIG, și se scriu în noul GIG, care va să zică umplând gaura aceasta numerică blocantă).

Astăzi toate calculatoarele din casă au primit, cel puțin în folderul PLOUTATE, însă în bună măsură și pe rădăcină, fișierele cu modificări mai proaspete pentru numere, de pe Threadripper, unde se duce acum continuarea bătăliei numerice. Și Arch Linuxurile de pe ele sunt actualizate.

Aveam astăzi, după ora 11, fix 14300 de kilowați pe contor. 233 de la autocitirea pentru ultima factură, din noaptea de 16 spre 17 august, așadar 233 în 14.4 zile sau vreo 16.2 kilowați pe zi, în medie, de după miezul nopții și ora 1 din noaptea 16/17 august până azi după 11.
În răstimpul ăsta au mai fost intervale semnificative în care și ASUSPRIME a mers, chiar cu intensitate în anumite ore, plus când am mai aprins câte puțin calculatoarele ca să le testez după noile setări și scurtări cu EKWB.

La XPOWER, AORUS și THREADRIPPER, așadar, am ajuns să și desfac pompele DC ELITE, ca să le spăl. La XPOWER am putut desface waterblock-ul Velocity, la Aorus n-am reușit să deșurubez toată fața monoblock-ului (10 șuruburi din 12) și l-am spălat puțin prin suflare de apă cu săpun, iar la Threadripper nu mi-am pus problema să demontez waterblock-ul EK-sTR4 Supremacy v3.

Pe la XPOWER am suflat apă și prin radiatorul EK Coolstream XE cvadruplu, în ideea că mai dau afară mizerie verde.
Dar nu numai sedimentele verzi pot fi o problemă pentru pompele EKWB, ci orice mizerie ajunsă în lichid, care lichid trebuie strecurat, filtrat bine. Astăzi am cumpărat o sită, pentru viitor. Aveam deja o pâlnie de inox și o strecurătoare cu găuri cam mari, pe care le-am folosit.

În ansamblu, după peripețiile cu EKWB din perioada 27-30 august, au scăzut temperaturile la toate cele patru calculatoare, chit că la XPOWER pompa pare a avea o viteză cam mică. În fine, chiar și cu pompa XPOWER-ului, să recunoaștem că însuși ambientul NU este de mare ajutor la răcire, când sunt peste 28 de grade în cameră. Și pe la SLI PLUS cu SysTester pe toate cele 8 thread-uri ale procesorului 7740X se întâmplă, nu mult timp, să se ajungă până la 90-91 de grade (cel mai mult din toate calculatoarele, acum), SysTester-ul știe să streseze un procesor.

La AORUS nu mai funcționează de mult banda LED de 6 elemente care era atașată monoblock-ului de la EKWB (de aceea, de altfel, el se chema monoblock RGB, că avea banda aceasta). Poate o să iau alta, cu 38 de lei de pe Shop4PC, apoi cu conectorul de 4 pini RGB Extension de la XPOWER să o activez. Trebuiesc înfipte cu atenție, că sunt ușor de stricat benzile LED-RGB.

Tendința este acum să mai folosesc numai Threadripper-ul, căutând restul de numere, dar episodic m-aș mai atinge și de ASUSPRIME și de XPOWER. Se mai micșorează consumul.
Prin ianuarie 2019 făceam 40-42 de kilowați pe zi.

Dar oricum toate calculatoarele ar trebui să mai aibă rost, cum au avut rost cât timp le-am folosit la numere. Și, Veritonul, când îl deschid să navighez.

Mă gândesc la următoarea generație de Threadrippere, cu posibilul procesor de 128 de fire.

Comentarii

Postări populare