Progresul hardware, episodul 35: Alte regrete de hardware din ianuarie 2018

Nu am avut răbdare în iulie și august 2017 (în iulie nu ar fi trebuit să iau placa aceea video care ne pierde un port în plus de PCI-E) și nu am stat să mai trăiesc lunile în plus care mai erau până la apariția marilor dotări de X299, având doar Veritonul acasă. Și multe lucruri utile despre hardware-ul puternic, nu le-am învățat înainte să încep cumpărăturile. Așa, la 5 august 2017 coolerul pentru primul procesor, i7-7740X, a fost... tot unul pe aer, nu lichid. Nu mai avusesem așa ceva. Și primele setări de overclocking din BIOS m-au dus, pe 7 august 2017, la blocaj de sistem neînțeles, eu nefiind conștient că nu voltajasem corect procesorul.

Au mai fost și alte incidente.

Trebuia să nu vreau nimic (dincolo de HDD-ul, SSD-ul SATA-3, sursa și monitorul PHILIPS din vară) măcar până în luna octombrie, sau noiembrie chiar, dar desigur că o sursă nouă de 700 de wați era binevenită dacă mai puneam câte un disc nou, chiar fără placa video de 4 GB (sursa Zalman de 700 de wați am luat-o tot în preajma venirii lunii august 2017, pentru noua placă video, și când avea să ajungă și SSD-ul SATA3 de 1 TB, eu fiind conștient că pentru încărcătura cu placa - având nevoie de alimentare electrică specială - și cu discurile trebuie o sursă mai bună). Sursa era binevenită și ea în vara 2017, iar monitorul cu HDMI a fost luat tot din cauza plăcii. Așa că ar fi fost binevenite doar sursa și cele două discuri noi din luna iulie și 1 august. Pentru restul, mai trebuia să trăiesc câteva luni cu dotările Veritonului, saturat cu discuri.

În iulie 2017, nu trebuia să iau placa video GIGABYTE GT1050 de 4 GB, și nu trebuiau luate pentru ea nici sursa Zalman de 700W și monitorul PHILIPS cu port HDMI. Ce-i drept, sursa ar fi meritat luată ca să susțină droaia de discuri de pe Veriton, când la 1 august 2017 ar fi urmat să fie pus SSD-ul SATA3 de 1 TB, în urma hard diskului de 6 TB de la 5 iulie 2017. Poate că totuși ar fi mers toate, fără să se ardă nimic, și cu sursa FSP de 300W cu care venise Veritonul în 2011. Mai cred că aș fi vrut, e adevărat, o sursă mai bună în vara anului 2017, dar strict pentru discuri, nu pentru noua placă video, care mai bine nu era deloc.

Așa că poate că Zalmanul de 700W ar fi ajuns oricum în casă, chiar în preajma lui 1 august 2017, poate a doua zi, pe 2 august, eu văzând între timp cum merg toate discurile (cu noul SSD cu tot) cu o sursă de 300 de wați. Dar ATÂT. Restul progresului hardware, inclusiv placa video și monitorul PHILIPS, nu. Monitorul ar fi fost binevenit mai târziu, pentru o placă video de 2 GB Low Profile (GT1030), dar la timpul progresului hardware, nu în lunile august-octombrie 2017.
De altfel, vechiul monitor poate fi și acum folosit cu bine la Veriton.

Dar din iulie deja mi se deșteptase curiozitatea pentru hardware-ul puternic deja existent, pe la 26 iulie scriam chiar de ținta modernă X299.

Aș fi depășit oricum 35000 de lei dacă luam direct calculatorul cel mai puternic, cu placa AsRock i9 XE, 7980XE delidded, 128 de GB DDR4-4000, componente EKWB pe alese, cu EK-360 modificat cu Furious Vardar FF5-3000, carcasa Fractal sau alta mai largă, sursă de 1200W, accesorii de conectică a cablurilor, mărirea ventilației carcasei și salba de discuri (incluzând direct NVME-ul de 480 de GB de la Corsair Force 500 Pro, fără cel de 240 de GB pe care l-am stricat la 29 septembrie 2017). Undeva între 35000 de lei și 40000, dacă mă duceam din prima la cele mai mari componente, iar dacă ar fi existat și al doilea calculator cu 7980XE, chiar nedelidded, Aorus Gaming 9 (fie și Xpower Gaming AC) 128 de GB DDR4-3333 sau 3400 și alte componente de înaltă clasă, inclusiv EK-X360 chiar clasic, tot depășeam 60000 de lei cu cele două echipamente. Ar fi trebuit să am altă deschidere pentru progres.

În august 2017, nici nu eram conștient de importanța numărului mai mare de pini EPS pentru alimentarea procesorului, nu am fost cu adevărat deschis unui salt pe o treaptă mult mai înaltă, și până și aspectul coolerului pe aer, Cooler Master 212 Hyper LED, cu țevile de cupru, m-a indus în eroare: eram obișnuit cu ideea de cooler pe aer al cărui fund de radiator să stea drept pe soclul procesorului, pe al Veritonului nici nu l-am desfăcut vreodată, pe câtă vreme țevile noului cooler făceau inadecvată punerea cu fundul pe soclu, și chiar m-am temut că nu ar fi potrivit, alergând zadarnic pe canicula din sâmbăta de 5 august după alt cooler - apoi am realizat că de fapt trebuie culcat cu țevile pe soclu.
Placa MSI X299 SLI PLUS are doar opt pini EPS pentru procesor, așa-zisul meu progres din 3-4-5-6 august 2017 nu a fost cu adevărat foarte înalt, ca dovadă că m-am gândit și la altele.

M-a impresionat prea tare frecvența lui i7-7740X (în plus am avut gradualitate în deschiderea către investițiile hardware, nu mi-am îngăduit de la început să mă uit la ceva foarte scump și puternic, cum ar fi fost la începutul acelui august procesorul i9-7900X, la acea clipă cel mai puternic disponibil pe piață). Pe 7900X îl reperasem din iulie, ca având zece inimi, dar avea frecvența de bază mai mică (3300 de megaherți) și, pe moment, necitind bine specificațiile, crezusem că are chiar 4300 (de fapt era Turbo Boost-ul 2.0, față de 4500 la 7740X). Credeam și că Turbo Boost-ul este ceva limitat, că într-adevăr nu se pot folosi frecvențele acelea pe tot procesorul; pe scurt, nu știam overclocking.

Într-adevăr, pe urmă prin august am văzut cu surprindere că 7740X-ul merge de fapt cu 4500 de megaherți în loc de 4300, adică în Turbo Boost 2 permanent, iar ceva mai târziu am constatat că și Veritonul își avea Turbo Boost-ul lui. Am stat cu el șase ani fără să știu atâta lucru.

La un moment dat, sub impuls, pe 16 august 2017, văzând despre proaspăt lansatul Threadripper 1950X de la AMD (16 inimi), am dat pentru el precomandă la eMAG, dar după două zile am dat înapoi la timp, în săptămâna următoare mi s-ar fi prelucrat deja comanda, căci a intrat în stoc.

Dacă aș fi știut despre overclocking la timp, m-aș fi dus de la început către 7900X, la acel început de august, probabil fără a lua totul deodată, nefiind repede livrabil procesorul, iar dacă aș fi citit mai multe despre noile procesoare și ce urmează (la 4 august 2017 nu știam că va urma 7980XE cu 2600 MHz frecvență de bază, am aflat prima dată ceva abia după săptămâna aceea), având și deschidere către mare cheltuială, aș fi așteptat direct acest procesor, care avea să fie lansat oficial la 25 septembrie.

Deja din mai-iunie 2017 se știa despre el pe Internet, așa că aș fi găsit date. Și desigur, mai trebuind să aștept procesorul, în august 2017 nu aș fi comandat nimic altceva de calculator nou, nici placa, neavând procesorul; și atunci, deschis către așa o piesă mare, m-aș fi deschis mai mult și în ce privește restul componentelor, de pildă placa de bază (chiar și dacă mă duceam la 7900X mai întâi) ar fi fost din start o X299 mai de top, placa ASUS PRIME X299-A sau altceva mai sus, pentru cazul cu direct 7980XE poate ajungeam drept la MSI XPOWER GAMING AC pentru multitudinea de porturi SATA. Aș fi fost, însă, în septembrie oricum în dilema de a alege între ea și AORUS, cunoscând deja problematica EPS-ului pe 16 pini versus 12 (admițând că m-aș fi informat și despre ea). Iar placa AsRock Fatal1ty i9 XE nu apăruse deloc.

Mai mult, dacă între timp aș fi citit și despre delidding și relidding, iar la 29 septembrie 2017 aș fi citit cu atenție la 7980XE-urile de la Caseking, cu deschidere pe măsură aș fi luat direct varianta delidded a procesorului, iar dacă pofta de progres ar fi fost pe și mai târziu... prin noiembrie, poate luam direct placa de la AsRock. Și așa, era un singur calculator, cu mare progres hardware.

Îmi spusesem mai demult, în prima săptămână din iulie 2017, că poate în 2018, ba chiar cu începere din 2017, o să-mi iau un nou calculator. Ceea ce ar fi presupus, firește, o adunare metodică, pe trepte, pe îndelete, a componentelor, în locul rapidității din 3-5 august.

Mai cu seamă dacă ar fi fost cei 128 de GB de DDR4-4000. Nu știu dacă a existat, din octombrie încoace, o zi în care memoria să fie simultan în stoc la Vexio și la Caseking, și să se fi putut comanda câte două bucăți dintr-ul loc și din celălalt, deodată, total 4 * 32 = 128 de GB, și același om (eu) să fi reușit din prima o astfel de comandă.

Mai degrabă, lipseau ambele stocuri sau era unul și nu era altul, și s-a mai comandat și epuizat. Abia acum, în ianuarie, pentru al treilea set de 32, comanda am făcut-o la Vexio, fiind a treia oară când, din prima decadă de noiembrie încoace, de când am remarcat memoria la Vexio, s-a întâmplat să fie în stoc. Primele două seturi au venit de la Caseking.

Dar nici acolo memoria nu a fost ușor disponibilă, în noiembrie, decembrie și ianuarie. Primul set l-am comandat în octombrie, a venit mai repede, pe al doilea în noiembrie cu sosire în decembrie, iar în curând acolo va fi iar în stoc, dar nu am stare acum să comand al patrulea set, mai aștept pentru mai încolo.

Dacă era un singur calculator nou, iar eu aș fi dorit un front 2 numeric, cu un fond 2 diferit de cel cu numitori abundențiali 11-1048576, aș fi fost nevoit (excluzând Veritonul) să fac un nou pachet de fișiere și funcții, special pentru noul fond, și să le rulez pe același procesor de pe același calculator, pe când cu două calculatoare noi ar fi mers (ar merge, în fapt) mai eficient disjungerea.
Două calculatoare deschise să lucreze deodată.

Deja de la trei în sus devine destul de grea lucrarea numerică - cum să folosesc restul de echipamente, chiar și acum cu SLI PLUS și X299-A? Nu au discuri, Asusul nici memorie. Lor ce să le dau să facă numeric? Este de așteptat ca în primăvară, cu sau fără placa de la AsRock, să existe primele două fronturi numerice, 1 cu mare discăraie și 2 cu vreo 10% din capacitatea primului, iar pentru restul tetradei, nefiind pentadă în cazul i9 XE (SLI PLUS exclus), ar putea cu greu să ajungă SSD-ul de 240 de GB într-un loc și HDD-ul de 500 de GB într-altul, mai întâi. Ele două sunt acum pe Xpower Gaming, pentru frontul 2. Și să fie măcar 32 cu 64 de GB de DDR-4 în această jumătate de tetradă. Cu memoria, mai este cum mai este, dar spațiul ar fi prea mic pentru dezvoltarea unui octuplu de fișiere GIG pentru frontul 3, ca să nu spunem 4.

Intervalul de numitori abundențiali ar trebui să fie suficient de mic ca să mă încadrez în 240 de GB zecimali, sau în 500 sau chiar 500+240 la un loc. S-ar zice, unul penibil de mic, vreo 20000 de unități, în condițiile în care probabil primele două fronturi vor duce limita numitorilor pe la 1200000 sau ceva mai jos (1048576 la frontul 1, plus zece la sută), dar sigur peste milion, și atunci frontul 3 cum să aibă? 1180000-1200000? 1175000-1212121? Față de restul, fie și față de al doilea, dar mai cu seamă în fața primului interval, el pălește. Cum să folosesc numerele pe frontul 3? Marile fișiere din frontul 1 (mai mult de opt, deja) și cortegiul aferent de fișiere de căutare nu se pot copia nici pe frontul 2, unde eventual să ajungă mostre ajutătoare, limitate, de front 1 pentru stimularea rezultatelor mai micului front 2. Dar pentru și mai micul 3, ca să nu zicem de 4 (ori 5 în 2019)? La 3 ce să aduc?

Nu este vorba doar de GIG-uri, ci și de fișierele de la căutare, frontul 3 va trebui să aibă spațiu mic de începere, ceva cu sute de GB. Să folosesc doar numerele de fond 1 și să caut să le obțin unele din altele? Dar deja există VECUNSUB.cc, și cu el, strict pe numere de fond 1, cu modificare aleatorie de puteri de factori primi de la un număr la altul, noutățile au fost foarte puține sau deloc. Pesemne va trebui ceva fond străin, ajutător, dar tare limitat din cauza spațiului. În plus, consumul de curent a 2-3 calculatoare puternice aprinse laolaltă ar fi pe măsură. Și împărțirea mea între ele ar fi solicitantă, și chiar zgomotul. Deja pentru triada de Furious Vardare nu mai dorm lângă Aorus, ci în sufragerie cu Veritonul. Și încă nu merge în tandem cu Xpower Gaming-ul, unde sunt șase ventilatoare FF3-1850. Și să fie placa de la AsRock, tot ar fi zgomot și consum de curent. Un EKWB modificat pentru mai multă putere de răcire face zgomot.

Comentarii

Postări populare