Progresul hardware, episodul 45: Continuă pleiada de amintiri din 2017 (martie 2018)

În iunie 2017, i9-7900X a fost al doilea procesor de Desktop de zece inimi din istorie. În august, AMD-ul avea să dea din el Threadripper-ul de 16 inimi (1950X), și mai urmau de la ei 1920X-ul cu 12 și 1900X-ul cu 8. În pripeala mea, pe 16 august am dat comandă și de un Threadripper 1950X pe eMAG (mă deschideam gradual către putere hardware tot mai mare, acum că îmi comandasem unul cu zece inimi), dar din fericire era la precomandă și apoi, mai gândindu-mă, am anulat comanda asta fără să am de dat explicații vocale cuiva.

7900X-ul, fiind Intel (IPC mai bun) și cu frecvențe mai bine puse la punct, a făcut cu bine față Threadripper-ului, pe cpubenchmark fiind chiar peste el în unele măsurări; am continuat să cred în importanța mare a puterii lui, în august 2017, fără să îmi pese suficient de 7980XE deocamdată. Pe 31 august l-am pus în funcțiune în calculatorul de-al doilea, văzând puterea lui de Turbo Boost + overclocking care face ca toate inimile să lucreze mai sus de Turbo Boost all-core și așa am mai înțeles ceva despre puterea de a face overclocking pe noile procesoare - anume că nu suntem limitați, nu numai de frecvența zisă de bază, dar nici, în all-core (full-load), de către cea clasic spusă de către producător pentru Turbo Boost. Adică Intelul spune că un 7900X încărcat complet are fix 4 GHz în Turbo Boost, și totuși se poate lucra zilnic în overclocking cu el, la PESTE 4 GHz în all-core, chiar peste 4.5, desigur cu condiția să fie răcit bine (și, alt lucru nerealizat de mine la timp, cu condiția unui VCore suficient de mare). Așa că am văzut mai bine, o dată cu 7900X în preajma lui 1 septembrie 2017, că noile procesoare sunt foarte accesibile pentru overclocking peste limitele convenționale, și că frecvența de bază și chiar cele de turbo boost pot fi depășite cu succes.

O dată ajunși pe o treaptă mai sus a unei scări care mai are (de căpătat) și alte trepte, ne uităm tot spre treapta următoare, care stă mai sus de noi și acum. Trecând peste ziua de 1 septembrie și deschizându-mi mai mult mintea și inima spre ideea unui progres hardware cât mai mare posibil, cu preț pe măsură, am primit gândul treptei procesoristice următoare, peste 7900X, anume 7980XE. Pe 2 septembrie 2017 fremătam deja de dorința să iau și un 7980XE, convins acum că 2600 MHz nu este frecvența maxim posibilă la el, ci că și la acest colos se poate cu peste 4000. Și știam că pe 25 septembrie abia apare, așa că aveam iar de așteptat, chiar mai serios decât între 7740X și 7900X. Și acum, pe 5 martie 2018, zic că era mai bine ca asta să fi fost direct prima mea treaptă de progres hardware, de la Veriton drept la 7980XE, fără cele două trepte de mai sus. Iarăși, nu știu bine data când am întâlnit prima dată conceptul de delidding, poate deja îl văzusem prin august, dar am fost de la început reticent față de ideea de a avea un procesor trecut prin delidding, o reticență ce avea încă să mă afecteze la 7980XE.
Planul meu inițial din septembrie, pus să rabd așteptarea 7980XE-ului, era, firește, de un singur astfel de procesor, fără pretenția de delidding. Și să iau o a treia placă de bază, mai puternică decât primele două (mai bine să nu fi existat primele două la mine în casă), dar în septembrie 2017 tot nu apăruseră încă i9 XE-ul și Designare EX-ul, care și în noiembrie și decembrie ar fi fost indisponibile în magazinele noastre, eventual să le fi luat din străinătate, din Europa. În septembrie, aveam de ales între ASUS ROG-uri, Aorus Gaming 9 și Xpower Gaming, dacă nu apărea la timp altceva și mai modern X299, până să fie de venit acasă 7980XE.

Cum se știe bine, ROG-urile nu m-au mulțumit, mai mult oscilam între Aorus și Xpower să-mi fie a treia placă. Și, în nerăbdarea și dorul după 7980XE, fiecare zi de septembrie trecută era un câștig, când pragul de 25 septembrie se apropia. Așa, am văzut când ar fi trebuit 7920X-ul să apară (28 august) și că nu a apărut repede în magazinele mari din străinătate. Intram regulat pe cpubenchmark să văd cum stau 7900X-ul și Threadripperul 1950X (și 1920X), și firește și 7740X. Din 25, mi-am frenetizat mai mult urmărirea asupra lui 7980XE, să văd pe unde apare prima dată în stoc și să-mi fie accesibil, chiar cu comandă în străinătate. Joi în 28 septembrie, l-am văzut pe pagina americană a evreilor de la BHPhotoVideo, care însă aveau destule zile în față până să li se livreze de la producător, în stoc. Mi-am făcut cont acolo și-am fost aproape să îl comand, inhibitorii fiind însă pentru mine condițiile pe care trebuie să le respecte un român care comandă din afara uniunii europene (minuscule intenționate), adică taxele vamale și, pe scurt, toată formalitatea de urmat, unde poate fi vorba și despre un lucru numit cod EORI (unde să plătim personal taxele vamale, fără comision la curierul care altfel le-ar plăti el). Trebuiesc date explicații pentru vameși. Așa că nu am mai comandat în joia aia - era greu cu socoteala vamală. În următoarele zile, 7980XE era și pe site-ul francez LDLC (dar mai erau săptămâni prognozate până ce să le ajungă în stoc).

A doua zi pe la prânz, urmărirea mea continua și am dat peste 7980XE în stoc la Caseking, la Berlin în Germania; erau două forme ale procesorului în stoc, una tray nedecapitat (not delidded) și una de tray delidded. Cea de Box (cutia Intel cu tot tacâmul) avea să ajungă mai greu, cine știe când, nu avea termen cunoscut al livrării către ei. Reținut față de ideea de delidding, și fără să citesc tot ceea ce scria în limba germană la articolul cu Delidded, eu credeam că dacă procesorul este decapitat (cu scopul unei mai bune răciri), atunci așa și rămâne, cu miezul deschis (fără capac), și știam deja că unii fac așa, dar atunci și coolerul trebuie să fie unul deosebit, special pentru un caz atât de sensibil, și că este pericol mare, mai cu seamă dacă faci personal delidding fără a fi expert. Am comandat 7980XE-ul tray clasic, și cum era ”lagernd”, în acea vineri a și fost pus pentru livrarea prin DHL spre mine. Prin noaptea de 30 septembrie spre 1 octombrie chiar aveam rezerve de conștiință că eu comand un Tray și nu un Box, care este un ”not delidded” ambalat în cutie originală Intel, pe care scrie cu litere aurii că este i9 Extreme Edition (chestiune de zorzoane).

Tot în acel sfârșit de săptămână, cum deja drumul spre 7980XE era bătut, am comandat placa a treia de bază, anume Aorusul, stimulat fiind de faptul că spre deosebire de Xpower Gaming-ul eATX cu 10 porturi SATA3 și 12 pini EPS, Aorusul ATX cu 8 de SATA3 are 16 pini EPS (sigur că SATA-urile se pot extinde prin carduri speciale PCI-E, pe unul l-am pus la Aorus ca să fie 10 de SATA). La 1 octombrie 2017, tot nu existau încă pe piață i9 XE și Designare EX. Marți pe 3 octombrie, procesorul a fost în casă, dar mai aveam de așteptat câteva zile să-mi ajungă și restul de hardware necesar pentru calculatorul 3, și sâmbătă pe 7 octombrie am avut Aorusul. Știu că ploua zdravăn pe-afară. Până a doua zi de dimineață, Aorusul a fost gata, cu coolerul Arctic Liquid Freezer AC 360. Dar în duminica aceea de 8 octombrie, am realizat cu dezolare că la Caseking 7980XE-ul ”delidded” nu rămânea decapitat, ci pasta de la Intel de sub capac era înlocuită cu un material mai performant, lichidul metal Conductonaut de la Thermal Grizzly, apoi capacul repus; am realizat că ar fi trebuit să comand direct asta, nu varianta tray obișnuită, necum partea de Box care mai întârzia.
În plus, punând în acea seară noul procesor la treabă cu numerele în rația de multiplicare 44x (4400 MHz), care depășea 4350 MHz în ochii versiunii de atunci a lui i7z, și numai pentru vreo 20-24 dintre cele 36 de fire (în BIOS modul de lucru era configurat pentru Performanță, iar VCore-ul automat urca până pe la 1.27-1.28 volți), căldura degajată și abătută asupra coolerului era cumplită, mai multe inimi atingeau 105 (!) grade, altele mai jos, dar (mai) toate de la 80 în sus. Plasticul coolerului era arzător.

M-am pripit iarăși și am comandat de la Caseking și 7980XE-ul delidded, chiar în seara aia, apoi pe 11 octombrie, văzând că mai apar și forme mai sofisticate ale procesoarelor de acolo, chiar cu capac de argint (răcire și mai bună), am crezut că der8auer poate să facă asta și pentru 7980XE și am retras 7980XE-ul din acea comandă, crezând că mai aștept să văd și varianta delidded cu capac de argint a lui (cea mai bună). Oricum urma să-mi vină niște Conductonaut de la ei. Mai trecând zilele, și venind și 18 octombrie, am realizat că înnoirile lui der8auer nu sunt chiar pe bandă rulantă, nici 7900X-ul nu avea capac de argint, ci doar pe la i7-7700K)și 8700(K) sunt capace de argint chiar până acum, în martie 2018, și Advanced Edition presupune un procesor Delidded fără argint, care a fost testat că atinge cu bine o anume frecvență mare, iar 7980XE-ul și altele intermediare ca 7920X-ul încă nu apăreau pe lista ”delidded-elor” prelucrate special de der8auer (abia prin 2018 au ajuns și ele, și 7980XE, să fie propuse de der8auer, dar mai sus de 7980XE Advanced Edition 4.7 GHz FĂRĂ capac de argint nici acum nu se vede ceva), așa că am făcut a treia comandă de la Caseking, unde m-am hotărât de tot pentru 7980XE-ul delidded, și pe lângă el și alte piese de acoperire, ca primii 32 de GB de DDR4-4000 (DDR4 superior, cel mai puternic posibil pentru un lot de 128 de GB) și un hard disk Toshiba de 6 TB, să crească mai mult spațiul la numere.

Dar acum urmau să fie patru procesoare noi în casă, și am spus să fac și al patrulea calculator, luând și placa XPOWER GAMING AC (pe 20 octombrie am comandat-o) și mutând de pe Aorus pe ea 7980XE-ul nedecapitat, ca decapitatul să stea pe Aorusul cel cu 16 pini EPS, mai caldul nedelidded în preajma celor 12 pini EPS de pe XPOWER. Joi în 26 octombrie, și 7980XE-ul recapitat cu sigla Caseking a fost în casă. Plăcile mai slabe, deja existente, MSI X299 SLI PLUS și ASUS PRIME X299-A, nu erau suficient de demne pentru 7980XE-uri. Iar dintre plăcile de bază X299 i9 XE și Designare EX, prima a fost, cronologic, i9 XE-ul pe piață, primul ei BIOS având data pe 17 octombrie (apoi 9 ianuarie), dar apariția ei a fost anunțată abia după 1 noiembrie, iar Designare-ul, cu primul BIOS din 15 noiembrie și-apoi din 8 ianuarie, cred că a fost pe piața lumii abia din decembrie sau chiar din 2018, eu în 2018 am aflat despre ambele, întâi de AsRock X299 Fatal1ty Professional Gaming i9 XE, până să apară prima dintre ele, acasă tetrada era deja.

Între timp, atunci în octombrie, am mai aflat ceva. La EKWB se fac coolere foarte performante pentru procesoare, cu piese pe alese, și există și kit-ul foarte bun EK-X360, și eu, considerând că acel kit este mai bun decât Arctic Liquid Freezer-ul, l-am comandat și pe el pentru Aorus, urmând ca în 27 spre 28 octombrie să asamblez și al patrulea calculator și cu această ocazie să fac și mutarea, pe Xpower Gaming urmând să stea A.L. Freezer-ul și  EKWB-ul la Aorus, răcindu-l pe (7980XE-ul) delidded. Pe Aorus erau din 7 octombrie cei 128 de GB de DDR4-3333, iar primii 32 de DDR4-4000 pe Xpower Gaming, o nouă țintă de urmat a mea fiind să completez al doilea lot de 128 de GB, de DDR4-4000, și pe el să-l pun la procesorul delidded (pe Aorus), primii 128 urmând să treacă la ”not delidded” când ceilalți aveau să fie gata. Dar mai era de durat până ce 128 de GB de DDR4-4000 să-mi stea în casă, și pentru scăderea mare a banilor (încă o dată, dacă măcar primele două calculatoare nu ar fi existat în casă...), și pentru greaua disponibilitate la vânzare a unei memorii atât de performante ca DDR4 de frecvență 4000, la Vexio și la Caseking. În noiembrie 2017 am mai îmbogățit terabaiții din casă cu discuri noi, așa am luat HDD-uri HGST, inclusiv de la Senetic, și un disc Toshiba de 5 TB de la ungurii de la iPon.

La 6 noiembrie 2017 am comandat de la Caseking al doilea rând de 32 de GB de DDR4-4000 pentru Xpower Gaming, dar a ajuns atât de greu la ei în stoc (nici la Vexio nu este rapidă reaprovizionarea de la furnizor), încât pe 5 decembrie mi-a fost în casă. În paralel, prin noiembrie (apoi în decembrie) a fost disponibilă și la Vexio, o zi, două zile pe lună (așa am văzut), dar deja cheltuisem mult prea mult în general, și banii puțini m-au împiedicat să fi dat din 2017 cele două comenzi la Vexio care m-ar fi făcut să completez lotul în 2017.

Spre sfârșitul lunii noiembrie am spus să pun EKWB și la Xpower Gaming, să aibă și nedecapitatul răcire mai bună, așa că Arctic Liquid Freezer-ul a căzut și el în desuetudine, devenind redundant în casă. Și în luna august, la primul calculator, am pus prima dată un cooler PE AER, cu țevi, Veritonul având și el răcire pe aer, abia după alte câteva zile de august am realizat importanța răcirii pe apă (Corsair H100i, apoi un H115i Extreme Performance la ASUS), și tot am ajuns greu la EKWB. Mai bine mă repezeam direct la 7980XE și la EKWB, și dincolo de octombrie, drept la o placă foarte puternică din X299, dar germenul progresului hardware și-al nerăbdării au fost în mine din vară, și am progresat gradual.

Prin decembrie am mai făcut o îmbunătățire la EK-ul de la Aorus, când i-am pus trei Furious Vardare FF5-120 (mai bună ventilare). Am mai adus niște TB în casă.
În ianuarie am adus alți TB acasă și am comandat de la Vexio următorii 32 de GB de DDR4-4000, ultimii 32 fiind veniți tot de la ei în februarie.

Progres dozat de la o lună la alta, bani scăzuți, venit lunar nemărit.

Comentarii

Postări populare