Progresul hardware, episodul 69: Frământări gospodărești legate de prezent și de viitor, în octombrie 2018

(Iarăși cu editări de confidențiale, față de textul original din casă)

*
De la 9 la 15 octombrie 2018, pe fondul unor stricăciuni foarte supărătoare în casă, legate de curgerea apei, am întrerupt complet lucrul la numere, ba pe 9-10 octombrie cele șase calculatoare au stat înghesuite într-o singură cameră, apoi le-am reașezat. Bine totuși că s-a rezolvat...


15 octombrie 2018 - acum șase ani, tot lunea cu soare, pierdeam primul serviciu. Acum nu, dar tot am nevoie de bani mai mulți ca să pot să fac mai multe treburi.

Termopanizare încă nu s-a făcut, dar măcar s-au mai pus la punct centrala și chiuvetele din casă și am scăpat și de problematica stresantă a inundației și defulării. Cei 3 TB care trebuiau puși lunea trecută au sosit stricați, l-am și scăpat pe jos și desfăcut, am atins unul dintre cele trei platane interne de câte 1 TB și oricum nu a fost funcțional din principiu (sper să rămână singurul caz așa, măcar am aflat cu mâinile mele cum este interiorul unui hard disk modern SATA), dar astăzi a venit în loc altă Toshibă de 4 TB (unul în plus peste ce am pierdut atunci) și merge, slavă Domnului Iisus Hristos, am făcut și formatarea inaugurală, cu mke2fs -t ext4 -i 67108864 și tune2fs -m 0, pentru maxim de spațiu.

Dacă aș da mașina de cusut din casă, poate cu cele câteva sute de lei în plus aș plăti mai repede regularizarea la lumină (mâine aș da indexul autocitit), chit că pot să aștept fără penalitate sau avertisment până pe 23 noiembrie, când sigur aș avea suficienți bani și toate ratele plătite la ING. Câteva zeci de mii de lei m-ar ajuta să închid creditul mic, o parte din cel mare și, poate, să închid și balconul din spate.

Aș mai vrea măcar un NVME de 1 TB la MEG Creation până se termină 2018.

Mi-ar plăcea să pot plăti repede factura la curent (la rate, oricum, e mâine) și în noiembrie, tot la termen, următoarele rate, plus trecerea onorabilă prin povestea cu parastasul de șase ani al lui tata.

Și chiar să pot face și alte treburi (cu casa, cu progresul hardware) chiar și în restul din 2018. Și să pot consuma kilowați mai departe pentru numere, fără depășiri problematice de termene de plată (la CEZ perioada de grație este de 30 de zile de la scadența cea de după 15 zile, m-aș încadra în cele 45, ce-i drept), căci din 9 octombrie progresul numeric este întrerupt, am ținut calculatoarele aproape permanent stinse (excepție: Veritonul) și, după ce am făcut altă configurație a distribuirii calculatoarelor în casă, le-am verificat pe fiecare că mai merg, aseară am pregătit SLI PLUS-ul pentru noua așezare a hard discurilor (o să spun mai jos niște lucruri) și am mai economisit niște kilowați, ca factura la curent să nu fie totuși peste 1400 de lei, mai cu seamă dacă mâine dau indexul autocitit și scutesc din factura asta alți kilowați până săptămâna viitoare.

Că regularizarea cealaltă e în 2019, până când ar trebui să iau mai mulți bani pentru treburile vieții. La cele două credite sunt, cu bună aproximație, 1500 de lei pe lună, cu tot cu primele de asigurare Credit Protect, iar 16 octombrie și 16 noiembrie sunt următoarele lor date. În clipa asta în contul ING sunt pregătiți vreo 1805 lei, plus niște zeci de lei acasă (peste 50), așa că pot să plătesc mâine datoriile la ING, acolo e mai strict decât la CEZ cu timpul plăților. Datornicii sunt luați la ochi la biroul de credit.

Astăzi cota de terabaiți la progresul hardware a ajuns la 208.

Pe 9 octombrie când am avut una din inundații, a fost panică mare și am închis Aorusul, oricum singurul care mai mergea cu numerele în clipa aia, astfel întrerupând lucrul la numere (sincopă numerică). În camera din dreapta aripii estice (fosta mea cameră din 2000-2013) era doar Threadripperul, dar atunci le-am îngrămădit acolo pe celelalte cinci, așa că în noaptea de 9/10 octombrie toate cele șase calculatoare din casă au fost într-o singură cameră. Pe 10 octombrie am făcut altfel așezarea lor în casă, mutând și Threadripperul de la locul lui din august (dar el este cel mai greu, ar fi mare lucru să-l pot duce singur și pe el în brațe în altă cameră, cu celelalte am văzut că pot).

Așadar am întrevăzut ceva din cum ar fi dacă m-aș muta din casă și aș vrea toate calculatoarele cu mine, apropo de posibilul viitor cu cariera de programator pe calculator. Noua dispunere a tehnicii de calcul este asta:

-În fosta cameră din 2013, XPOWER cu Threadripper, de-o parte și de alta a minibiroului triunghiular pe care l-am mutat din dormitorul celălalt; monitorul lor este noul ACER, HDMI + Display Port;
-În dormitorul celălalt, SLI PLUS cu Aorus, pe lângă rădăcina de dulap care stătea în fosta cameră lângă Threadripper, și pe care-am luat-o de-acolo; monitorul cu DVI + VGA, PHILIPS-ul din 2017;
-În sufragerie pe și lângă masa mare, Veritonul cu ASUS PRIME, de unde înainte aici era cu ele și SLI PLUS-ul, dar acum în sufragerie va fi mai liniște. Monitorul cu VGA + DVI, PHILIPS-ul din 2014.

Iată cum acum împărțirea este două cu două cu două, în toate camerele, față de sistemul 3+2+1 de dinainte. Astă-seară pot să dau iar Aorusului drumul să sorteze crescător fișierele .NUM1 rămase, și cu dorința banilor pentru plățile la termen, să redau drumul și celorlalte, și să finalizez codul pentru Veriton.

Calculatoarele din casă sunt acum dotate așa:

1. Veritonul are un SATA-II Hitachi de 1 TB (zice că cu 45 de sectoare proaste) și un IDE de 40 de GB, Western Digital, pe care l-am legat la adaptorul cumpărat în noiembrie 2015, dar mai am de lucrat la codul-sursă al numerelor mici (ZVERITON.h nu-i gata), am întrerupt oricum interesul pentru numere în zilele astea de stres cu apa din casă. Ar fi 1040 de GB zecimali, dar pe IDE e NTFS, pe când restul, cu ext4 și inode-uri împuținate peste tot, pentru mărire de spațiu.

2. MSI SLI PLUS - aici am pus hard diskul nou de 4 TB, când lunea trecută ar fi trebuit ca aici să fie funcțional cel de 3 TB devenit material experimental, și de asemenea aici mai stau o Toshibă de 3 TB și SSD-ul SATA3 de 240 de GB (disc de sistem, nota bene), total 7240 de GB zecimali. Înainte, aici erau și un 2 TB și cel de 500 de GB, dar le-am redistribuit, am să zic mai jos pe unde. Am împuținat input node-urile inclusiv la discurile de sistem, dar mai măsurat, ca să asigur totuși 4-5 sute de mii de fișiere, când sistemul pregătit pentru numere ocupă cam 200000 de noduri. Pe celelalte discuri (cu excepția acelui IDE de la Veriton), formatarea ext4 am făcut-o cu cota maxim posibilă de reducere a inodizării de 67108864 (67108832 scăpare, în unele locuri, dar am impresia că totuși s-a făcut chiar acolo rotunjirea bună tot la 67108864, văzând spații libere identice la hard diskuri - de 12 TB? - formatate cu 67108832 și 67108864 în consola de Guake, diferența fiind ce-i drept subunitară la numărul de inode-uri, iar 256B nu poate fi o diferență vizibilă în spațiul unui hard disk care are clustere de 512B sau chiar 4K). Oricum e clar că am câștigat mulți GB din micșorarea inodizării.

3. ASUS PRIME - sunt aici cele două hard diskuri de 4 TB + cel de 2 TB de dinainte și cel de 500 de GB luat de la SLI PLUS, total 10500 de GB zecimali. Așa că jumătatea de jos a hexadei din casă are acum 2+3+4 = nouă discuri, total 1040 + 7240 + 10500 de GB zecimali, poate și câte-un NVME de câteva sute de GB prin 2019 (vreau bani în plus pe lângă ce dă serviciul acum). Veritonul fără NVME-uri, desigur, că nu le poate.

4. XPOWER - are un NVME de 1 TB, un HDD de 2 TB, unul de 4, trei de 6, unul de 8 și două de 10, plus un portabil de 2 TB, total 55000 de GB zecimali în zece discuri, cum era și în 5 octombrie, de fapt.

5. AORUS - am pus aici acel 2TB care era la SLI PLUS, și mai are un NVME de 480 de GB, unul de 1.024 TB, un SSD SATA3 de 1.024 TB, un HDD portabil de 1 TB (primul MARG, de fapt), un HDD de 5 TB, două de 8, două de 10 și unul de 12, plus un stick USB3 de 62 (64 se voia, de fapt) de GB, și el tot ext4 cu minim de inodizare, total 58590 de GB zecimali în douăsprezece discuri.

6. THREADRIPPER - are un NVME de 2 TB, poate-n decembrie-i mai dau ceva, alt portabil de 2 TB, un HDD de 3 TB, unul de 5, trei de 12 și două de 14, total 76000 de GB zecimali în nouă discuri, ca pe 5 octombrie.

Cu mai mulți bani câștigați, poate în două luni mai comand un NVME de 1 TB la vreo 1600 de lei... dar aș mai vrea și altceva tot atunci, ca să nu fie doar 77 de GB la Threadripper și 209 în total. Trebuie să câștig mai mult de acum încolo, ca să fac mai multe treburi în viață.

Așadar jumătatea de sus a hexadei are 55000 + 58590 + 76000 de GB zecimali în treizeci și unu de discuri.

Totalul alocat numerelor în casă înseamnă 40 de discuri de tot felul (IDE, SATA2, SATA3, SSD SATA3, NVME PCI-E, USB 3.0, HDD USB) cu 208370 de GB zecimali, din care 39 cu ext4 și IDE-ul de la Veriton cu NTFS; l-aș face și pe el ext4 cu inode-uri puține, dar deocamdată acolo este un sistem Windows XP rămas de la tata, cu numele LANJURU. Și pe NTFS partiționarea nu răpește, totuși, din oficiu atâta spațiu cât face un ext4 cu inode-uri multe și sectoare rezervate care pot fi înlăturate cu comanda tune2fs -m 0. La un așa-zis 40GB cu NTFS, spațiul liber nominal (cu discul neocupat de un sistem de operare) figura ca 37.2 GB binari, ceea ce se potrivește bine cu 40 de miliarde de octeți. La ext4, chiar cu zero la tune2fs, rația normală de inodizare ar lua vreo 600 și ceva de MB din spațiul acela...

Astfel, de azi progresul hardware intră în altă pauză de așteptare, în dorința de bani mai mulți și putere de rezolvat treburi; nu știu la ce dată din calendar o să mai comand ceva de hardware, fie spațiu de NVME și HDD, fie vreun waterblock EKWB Velocity pentru Threadripper; bine ar fi să pot tot în 2018, și să mai modernizez ambientul casei, dincolo de termopanizarea sufrageriei, care ar trebui și ea aste zile. Și în 2019 să fie mai departe loc de bunăstare

Comentarii

Postări populare