Progresul hardware, episodul 6: Scurtcircuitul declanșator (MSI SLI)

Joi, 3 august 2017, seara singur acasă, stăteam în cameră, în față cu Veritonul numerelor, și mă gândeam la înnoirea hardware, al cărei microb psihic mă pătrunsese deja prin noile cumpărături de terabaiți, monitor, sursă și video.

Unele HDD-uri (majoritatea, de fapt) și cele două SSD-uri erau SATA 3 și placa Veritonului le constrângea la SATA 2. Plus că erau doar șase porturi native, alte plăci având opt sau chiar 10, pentru mai multe rămânându-mi varianta „Adaptor”... Plus considerentele de memorie, plus... plus.

De asemenea, PCI Express-ul, pe o placă de generație 2010, NU era actual.

Frământarea hardware m-a cuprins, mi s-a făcut mai dor de o placă modernă, cu SATA mai multe și mai bune, și mi-am făcut treptat curaj, în acele ore de noapte, 3 spre 4 august 2017, joi spre vineri, să iau piese pentru un calculator nou, și asta repede, urmând să asamblez totul acasă.

Atât cât avusesem stare să cercetez piața (puțin, ce-i drept) și cu puțina  înțelegere asupra procesoarelor moderne, plus inițiala deschidere nu prea mare către ceva nou, așa cum atunci când ieși din bârlog NU te repezi deodată să parcurgi foarte mulți metri, ci doar câțiva, în plus față de bârlog, te atrag în primă fază, am căutat ceva care să stea foarte bine la frecvența de bază și să aibă dublul numărului de nuclee și de thread-uri față de 2N/4T cum este i5-750-ul de la Veriton.

Și să nu coste prea mult noile componente - voiam un întreg calculator nou, cu carcasă, placă de bază, RAM DDR4, procesor cu radiator nou (tot pe aer, tot pe aer...), măcar sursa, placa video (cele noi, bineînțeles) și discurile le aveam deja în casă.

Și am comandat tot, progresiv, chiar în acea noapte, ca sâmbătă în 5 august să ajungă piesele și să fac asamblarea. Deja fremătam de nerăbdare.

Placa aleasă a fost o MSI X299 SLI PLUS, la 1000 și ceva de lei pe PC Garage.

Procesorul, ales tot de acolo, la vreo 1500 de lei, a fost un Intel Core i7-7740X cu 4300 de megaherți frecvență de bază (cea mai mare de pe piață, atunci), eu neștiind încă importanța frecvențelor turbo și de overclocking ale procesoarelor moderne, a căror bază putea fi mai mică de 4300, dar care în „OC” puteau și pot și ele peste 4 gigaherți.
Cu patru inimi și opt fire (pe românește la nuclee sau core-uri și thread-uri) . Tot așa, neștiind că acel 7900X cu 10/20 și 3300 la bază poate de fapt foarte bine peste 4000... dar în etapa asta nici nu eram deschis la cheltuielile mai mari presupuse de un „măgăoi” procesoristic ca acela.

În fine, procesor quad-core cu 4300 de MHz  la bază. Pentru mine baza conta mult.

Carcasa, mai mare decât a Veritonului, una de tip Zalman.

Memoria, 64 de GB de DDR4-3000, luate în două comenzi succesive de câte 32 (2*16) de la eMAG.
Vreo 2900 de lei cu minus, memoria asta.

Radiatorul pentru procesor, un Cooler Master Hyper 212 Pro, pe aer, dar cu țevi de cupru (avea să-mi pună dificultăți la instalare, neștiind inițial cum trebuie el culcat corect pe capacul procesorului).

Atât îmi amintesc. Restul era deja acasă. În timpul zilei de vineri a trebuit să schimb ceva în comanda plăcii, să nu se mai facă update de BIOS, pentru că în locul rambursului la curier, cum alesesem eu plata, ar fi trebuit plătit on-line jumătate și NU ar mai fi putut, pesemne, ajunge placa sâmbătă.

Alesesem numai produse pe stoc, să fiu sigur că sâmbătă mă apuc de noul calculator. Și actualizarea la BIOS o puteam încerca singur acasă după.

Și în ziua cu caniculă mare, sâmbătă, 5 august 2017, au ajuns toate componentele - la eMAG m-am dus în Pitești să ridic memoriile. A venit timpul să încep marea construcție.

Voind să pun noul cooler, cu pastă termică, am avut la început impresia că NU este bun de procesor, pentru că în loc să îl culc pe IHS cu țevine, eu încercam tot cu fundul gol, așa cum îmi aminteam NU de la Veriton (al cărui cooler pe aer mare, cu pâlnie neagră, din asamblarea OEM a calculatorului, nici nu l-am desfăcut vreodată), ci de la configurația de dinainte, cu AMD și radiator (că și mai înainte, prin 2005, la primul calculator, nici nu țin minte cum arăta cooler-ul, ba chiar mi-am zis dacă avea cooler...).

În fine, mă gândeam la o configurație din trecut și am alergat pe jos prin Pitești pe marea caniculă, întâi în nord la Altex-ul de la Auchan, apoi fuga în centru la Electronic Lion, dar procesorul era așa de nou (soclu 2066) că NU aveau cooler de el.

Mai încolo, înapoi acasă, am realizat cu bucurie cum se culcă în mod corect radiatorul ăsta pe procesor - cu țevile unse cu pastă.
Mă uitam la un tutorial pe YouTube, la Veriton, cum se face.

Dar chiar și așa, a durat mult totul, până târziu în noapte, fiind eu la prima astfel de asamblare temerară de calculator.

Când a fost gata ansamblul, în sfârșit, ce-i drept cparcă fără discuri, încă, dar suficient cât să verific dacă merge, am avut emoții și înainte să apăs prima dată butonul de pe carcasa Zalman-ului, și după, când mă uitam la ecranul monitorului (noul PHILIPS) și, spre deosebire de situația de la Veriton, imaginea NU apărea din primele secunde.

Apoi... schimbare pe ecran, sigla MSI, BIOS-ul cu modul ușor (EZ) și numele procesorului, i7-7740X, cu 4.30 GHz, cei 65536 de MB de memorie, cu 2133 de megaherți (frecvența din oficiu în BIOS-uri pentru DDR4)... Mare bucurie, mare.

În dimineața de 6 august era marea sărbătoare de Schimbare la Față a Domnului Iisus Hristos și I-am mulțumit la Sfânta Liturghie pentru reușita noului calculator.

De 4 ori mai multă memorie, mai puternică, de 2 ori mai „mult” procesor plus un GHz și ceva în plus peste tot la frecvență (adevărat, dar NU cum o înțelegeam inițial)... opt porturi de SATA3 de-acum; Menirea Veritonului la numere tocmai încetase.

Am dat drumul numerelor pe noul calculator,  cu toate discurile, placa video mare, nouă, sursa nouă (Zalman la Zalman), monitorul nou PHILIPS... Veritonul M490G, cu pâlnioiul lui de cooler la procesor, intra de-atunci într-un mare con de pauză.

Veriton. Business made easier.

Noului calculator i-am spus „PROGRESUL”.

(va foarte, foarte urma)

Comentarii

Postări populare